Jest mi ogromnie miło, że jakoś trafiłeś na Leona. Jestem studentką kognitywistyki, pasjonatką książek i cappuccino. Może masz ochotę pozwiedzać Leona? Śmiało! Zapraszam! Z racji tego, że lubię zwiedzać blogosferę, proszę Cię o zostawienie linku do Twego zakątka internetu, o ile takowy posiadasz, w komentarzu :)

#7 Gorące lata trzydzieste. Wydarzenia, które wstrząsnęły Rzeczpospolitą


Swego czasu czytałam na okrągło histmag.org, teraz już troszkę odeszłam od tego, ale wciąż z ciekawością zaglądam na wspomniany portal. Na początku roku 2014 pojawiła się na nim książka Michała Przeperskiego zatytułowana "Gorące lata trzydzieste. Wydarzenia, które wstrząsnęły Rzeczpospolitą", miałam ją już od pewnego czasu na czytniku, ale jakoś nie spieszyłam się z poznaniem tej króciutkiej pozycji. Książka liczy sobie raptem niecałe siedemdziesiąt stron. Mój błąd polegał jednak na tym, że dałam się zwieźć tytułowi - nie przeczytałam żadnych opisów książki, myślałam więc o intrygach i niewyjaśnionych zbrodniach w czasie dwudziestolecia międzywojennego, niestety morderstwo było, ale jedno... Głęboko omówienie zostały za to polityczne działania polskiego rządu w owym czasie - nieraz niezgodne z ówczesnym prawem.

Dla miłośników historii i osób niezaznajomionych z latami przed i po ustaleniu konstytucji kwietniowej będzie to z pewnością miła lektura, ja odświeżyłam sobie znane już informacje i co najwyżej poznałam kilka faktów dotyczących między innymi stosunków polsko-litewskich z tego okresu. Styl autora stoi na najwyższym poziomie, nie można się dziwić, bo jest to przecież człowiek, który publikował między innymi w takich poczytnych pismach jak w „Polityka”, „Znak”, „Mówią Wieki”, czy „Na Wokandzie”. 

Miłośnicy Piłsudskiego z pewnością znajdą w książce informacje, które ich zainteresują - mamy w niej opisane posunięcia Marszałka, by utworzyć konstytucję kwietniową. Mamy walkę, opisaną dość oględnie, o władzę po śmierci Piłsudskiego. Jest również tekst dotyczący Zaolzia, który w moim mniemaniu jest najlepszy spośród wszystkich zawartych w książce.

Jestem zadowolona, że sięgnęłam po ten tytuł, pewnie większość z Was nie zainteresuje, ale polecam tym, którzy chcą zobaczyć zakulisowe zagrania polskich polityków z tamtego okresu.


Niech Book będzie z Wami, 
Matylda
źródła: tutututu